سناریو مافیا: کامل‌ترین و جامع‌ترین آموزش

سناریو مافیا

کمتر کسی پیدا میشه که مافیا بازی کرده و کلمه سناریو به گوشش نخورده باشه. با پیشرفت بازی مافیا و اضافه شدن نقش‌های مختلف، سناریو مافیا کم کم شکل گرفتند. به مجموعه‌ای از نقش‌ها در کنار هم سناریو گفته میشه. امروزه سناریوهای بسیار زیادی در دنیای مافیا وجود داره، برای اینکه سطح بازی شما پیشرفت کنه و اطلاعاتتون در زمینه مافیا بالا بره پیشنهاد میشه که با سناریوهای مختلف بازی مافیا آشنا بشید. در این قسمت میتونید توضیحات مربوط به سناریوهای مختلف بازی مافیا رو بخونید.

فهرست مطالب

سناریو مافیا: سناریو شب های مافیا

این سناریو یکی از معروف‌ترین سناریوهای مافیا می‌باشد که توسط سعید ابوطالب ساخته شد. گرداننده این رئالیتی شو، محمدرضا علیمردانی می‌باشد. این سناریو در فصل‌های ابتدایی به صورت 12 نفره که 4 مافیا در بین آن‌ها بود اجرا شد. در فصل فینال به تیم مافیا و شهروند، نقش‌های جوکر، بادیگارد، فروشنده و خوابگرد اضافه شد. در ابتدای بازی بعد از اینکه نقش‌ها بین بازیکنان تقسیم شد، همه به خواب میرن و تیم مافیا یارهای خودش رو میشناسه. سپس روز معارفه به همراه چالش شروع میشه.

در سناریو شب های مافیا، رای‌گیری اول در فاز روز و رای‌گیری دوم در خواب نیمروزی انجام می‌شود. در رای‌گیری دوم هر فردی فقط به یک نفر میتونه رای بده و کسی که بیشترین رای رو بیاره، از بازی خارج میشه. بعد از خروج هر بازیکن، باید یکی از کارت‌های حرکت آخر رو انتخاب کنه. توی این سناریو کارت‌های حرکت آخر شامل بی خوابی، سرگیجه، ذهن زیبا، فرش قرمز، مسیر سبز و شلیک نهایی می‌باشند.

نقش‌های سناریو شب های مافیا: فصل‌های فینال

☑️ تمام قوانین در این سناریو منطبق بر قوانین رئالیتی شو شب های مافیا فیلیمو می‌باشد.

◽️ تیم شهروند: کارآگاه، پزشک، حرفه ای، جان سخت، شهردار، روانپزشک، فروشنده، خوابگرد، شهروند

◾️ تیم مافیا: پدرخوانده، دکتر لکتر، جوکر، مافیا ساده

نفرات مجاز: 9، 10، 12 و 13 نفر

نقش‌های سناریو شب های مافیا: فصل‌های ابتدایی

☑️ تمام قوانین در این سناریو منطبق بر قوانین رئالیتی شو شب های مافیا فیلیمو می‌باشد.

◽️ تیم شهروند: کارآگاه، پزشک، حرفه ای، جان سخت، شهردار، روانپزشک، شهروند

◾️ تیم مافیا: پدرخوانده، دکتر لکتر، مافیا ساده

نفرات مجاز: 7، 8، 9، 10 و 12 نفر

سناریو مافیا: سناریو تکاور شبکه سلامت

سناریو تکاور شبکه سلامت که با نام سناریو ناتو هم گفته میشه، از فصل 10 مسابقات شهروند و مافیا وارد شبکه سلامت شد. این سناریو طراحی شده توسط پدرام فیاضی و عوامل این برنامه شهروند و مافیا می‌باشد. برای اولین بار نقش گروگانگیر یا افسونگر وارد سناریو شبکه سلامت شد که از جذابیت‌های بالایی برخوردار هست. بعضی از بازیکن‌ها اعتقاد دارند که نقش گروگانگیر، مهم‌ترین نقش این سناریو هست. توی تیم شهروند هم نقش‌های جذاب تکاور، نگهبان و تفنگدار به سناریو اضافه شدند. نقش ناتو هم با هدف اینکه نقش‌های شهروندی به نقش خودشون نزدیک نشوند،‌ به این سناریو اضافه شد.

این سناریو در مسابقه تلویزیونی با 10 نفر ران شد اما در کافه‌ها تا تعداد 13 نفر هم بازی میشه، در ربات مافیا پرشین تا 15 نفر این سناریو در نظر گرفته شده است. در تعداد 12 و 13 نفر، تفنگدار دو تفنگ جنگی و در تعداد 15 نفر هم تفنگدار سه تفنگ جنگی خواهد داشت. بعضی از افراد در تعداد بالاتر تکاور ستاره‌دار یا تکاور 2 قرار میدن تا بازی بالانس بشه. به طور مثال در تعداد 15 نفر تعداد شهروند ساده خیلی زیاد میشه.

توجه داشته باشید که در سناریو تکاور، در شبی که ناتویی انجام میشه، تیم مافیا شات نخواهد بود و انجام ناتویی باید به تایید رییس مافیا انجام شود. گروگانگیر هم با تیم مافیا بیدار نمیشه و در شب معارفه فقط لایک یارهاش رو میبینه. اینکار به این علت هست که تیم مافیا با هماهنگی افراد رو شات و افسون (گروگانگیری) نکنند. زمانی که فقط گروگانگیر داخل بازی باشه، هم شات و هم گروگانگیری رو خودش انجام میده و اگر خواست میتونه یک نفر رو هم افسون و هم شات (اصطلاحا افسون شات) کنه.

نقش‌های سناریو تکاور شبکه سلامت

☑️ تمام قوانین در این سناریو منطبق بر قوانین مسابقه شهروند و مافیا در شبکه سلامت می‌باشد.

◽️ تیم شهروند: کارآگاه، پزشک، تکاور، نگهبان، تفنگدار، شهروند

◾️ تیم مافیا: رییس مافیا، ناتو، گروگانگیر

نفرات مجاز: 10، 12، 13 و 15 نفر

سناریو مافیا: سناریو مذاکره کننده شبکه سلامت

سناریو مذاکره کننده شبکه سلامت از فصل دوم تا فصل 9ام مسابقه شهروند و مافیا شبکه سلامت پخش شد. نادیر مدیر، طراح این سناریو بود و جز اولین سناریوهای پیشرفته و جذاب مافیا حساب می‌شود. نقش مذاکره کننده در این سناریو از نقش روانکاو در سناریو شب مافیا ایده گرفته است. از جذابیت‌های این سناریو وجود همین نقش مذاکره کننده و انجام مذاکره می‌باشد. زمانی که مذاکره انجام میشه، همه بازیکن‌ها علاوه بر پیدا کردن مافیاهای اولیه، باید به دنبال بازیکنی بگردن که در طی مذاکره به تیم مافیا اضافه شده است.

البته نقش خبرنگار هم توی این سناریو به کمک شهروندها میاد تا بازیکنی مذاکره شده رو پیدا کنه. توی این سناریو در شب همه مافیاها با هم بیدار میشن. نقش زره پوش هم از نقش رویین‌تن با کمی تغییرات ایده‌بردای شده است. این سناریو در مسابقه شهروند و مافیا با 10 بازیکن ران شد اما با تعداد بالاتر هم قابل اجرا است. توجه کنید که اگر تعداد اعضای تیم مافیا 4 عضو باشد، باید 2 تا از مافیاها از بازی خارج بشن تا تیم مافیا بتونه مذاکره انجام بده.

نقش اسنایپر در این سناریو فایربک داره تا بازی از حالت بالانس بودن خارج نشه. بنابراین اگر اسنایپر شهروندی رو بزنه، خود اسنایپر از بازی خارج میشه. نقش رییس مافیا هم در مقابل شات اسنایپر مقاوم هست و اگر اسنایپر، رییس مافیا رو بزنه، هیچ کدوم از بازی خارج نمیشن. توجه کنید که اگر زره‌پوش در روز اجماع بشه، دیگه زره نداره. بنابراین توی فاز شب توسط تیر کشته میشه و دیگه هم قابل مذاکره نیست.

ویژگی نقش‌ها:

➊ اسنایپر در شب فایربک داره و اگر رییس مافیا رو بزنه، هیچ کدوم خارج نمیشن

➋ زره‌پوش در روز و شب زره داره و اگر در روز، زره از بین بره، قابل مذاکره نیست.

➌ مذاکره با نقش‌های شهروند ساده و زره‌پوشی که زره داشته باشه، با موفقیت انجام میشه.

➍ خبرنگار، از شبی که مذاکره انجام میشه، بیدار میشه و فقط استعلام مذاکره شدن رو میتونه بگیره.

➎ مذاکره کننده وقتی که خودش و یکی از یارهاش توی بازی باشن، میتونه مذاکره انجام 

نقش‌های سناریو مذاکره کننده شبکه سلامت

☑️ تمام قوانین در این سناریو منطبق بر قوانین مسابقه شهروند و مافیا در شبکه سلامت می‌باشد.

◽️ تیم شهروند: کارآگاه، پزشک، اسنایپر، زره‌پوش، خبرنگار، شهروند

◾️ تیم مافیا: رییس مافیا، مذاکره‌کننده، مافیا ساده

نفرات مجاز: 9، 10، 12 و 13 نفر

سناریو مافیا: سناریو ناتاشا

سناریو ناتاشا جز قدیمی‌ترین سناریوهای مافیا کلاسیک می‌باشد. نقش‌هایی که توی این سناریو هستند، نقش‌های رایج در سبک مافیا کلاسیک هستند که سعی شده در کنار هم بازی بالانس باشه. این سناریو توسط تیم طراحی ربات مافیا پرشین طراحی شده است. در تیم مافیا نقش بسیار مهم ناتاشا وجود داره که میتونه جلوی شهروندی که داره درست بازی میکنه رو بگیره. توی حالتی که وضعیت قرمز هست و تعداد شهروند و مافیا اختلاف یک داره، تیم مافیا میتونه با سایلنت کردن یکی از شهروندها، توی روز از خروج مافیا جلوگیری کنه و تو شب با شات درست، برنده بازی بشه.

در تیم شهروند هم در مقابل نقش ناتاشا،‌ نقش کشکش وجود داره. کشیش اگر بتونه درست حدس بزنه که چه کسی سایلنت میشه، میتونه جلوی بردن تیم مافیا رو بگیره. توی سناریو ناتاشا، نقش خرابکار باعث میشه تفنگدار به کسایی که شهروند قطعی بازی هستند، تفنگ نده و اینجوری بازی هیجان بیشتری پیدا میکنه. نقش ناتو هم توی این سناریو در کنار شات انجام میشه، یعنی تیم مافیا میتونه علاوه بر شات، ناتویی انجام بده. اگر ناتو نقش بازیکنی رو به درستی حدس بزنه، اون بازیکن تحت هر شرایطی از بازی خارج میشه.

تعداد نفرات مجاز سناریو ناتاشا

سناریو ناتاشا رو میتونید با تعداد 9 تا 15 نفر بازی کنید. توی تعداد 11 و 14 نفر بازی از حالت بالانس بودن خارج میشه و پیشنهاد نمی‌کنیم که توی این تعداد با این نقش‌ها بازی کنید. اگر خواستید با تعداد 11 و 14 نفر بازی کنید، میتونید به نقش‌های 10 و 13 نفره، یک نقش شهروند خائن رو اضافه کنید تا بازی بالانس بشه. برای تعداد 9، 12 و 15 نفر هم قدرت تیم مافیا زیاد هست، دو راه برای بالانس شدن بازی به شما پیشنهاد می‌کنیم. یکی اینکه شب اول به تیم مافیا  و اسنایپر شات ندید تا یک شهروند جبران بشه. راه دوم هم اینکه ناتاشا، یار خاموش تیم مافیا بشه. یار خاموش به این معنی هست که نه ناتاشا،‌ یارهاش رو بشناسه و نه یارهاش، ناتاشا رو بشناسن. اینجوری باعث میشه روند بازی بالانس‌تر باشه.

ویژگی نقش‌ها:

➊ بعد از شلیک تفنگ، ساید خونده نمیشه.

➋ رویین‌تن در روز زره نداره.

➌ در صورت حدس درست ناتو، فرد از بازی خارج میشه.

➍ تروریست ضامن آزاد ندارد.

➎ سایلنت ناتاشا، حق رای رو میگیره.

➏ اسنایپر در تعداد زیر 15 نفر، فایربک داره و در تعداد بالاتر، فایربک نداره.

نقش‌های سناریو مافیا کلاسیک پیشرفته ناتاشا

◽️ تیم شهروند: کارآگاه، پزشک، اسنایپر، رویین‌تن، فراماسون، کشیش، تفنگدار، کابوی، قاضی، فرمانده، شهروند

◾️ تیم مافیا: رییس مافیا، ناتاشا، ناتو، خرابکار، تروریست

نفرات مجاز: 9، 10، 12، 13 و 15 نفره

سناریو مافیا: سناریو مذاکره کننده پیشرفته

سناریو مذاکره کننده پیشرفته، ارتقای سناریو مذاکره کننده شبکه سلامت هست. تلاش شده نقش‌های بیشتری به سناریو اضافه بشه و تا حد امکان، نقش شهروند ساده کمی توی دک بازی وجود داشته باشد. سبک بازی کاملا منطبق با سبک مافیا کلاسیک می‌باشد. طراحی این سناریو هم توسط تیم طراحی ربات مافیا پرشین انجام شده است و کمتر جایی این سناریو رو میتونید ببینید.

مهم‌ترین نقش تیم مافیا، نقش مذاکره کننده هست که اگر با یکی از یارهاش داخل بازی بمونه، میتونه مذاکره انجام بده. مذاکره هم شبیه به سناریو مذاکره کننده شبکه سلامت انجام میشه، با این تفاوت که حتما نباید با شهروند ساده انجام بشه. به طور کلی مذاکره با نقش‌های کارآگاه، پزشک، اسنایپر، خبرنگار شکست میخوره و بقیه نقش‌ها قابل مذاکره هستند. زمانی هم که با نقشی مذاکره انجام میشه، نقش وارد تیم مافیا نمیشه. به طور مثال اگر با تفنگدار مذاکره انجام بشه، تفنگدار دیگه تفنگ نمیتونه بده و به مافیا ساده تبدیل شده است. توی تیم مافیا، نقش ناتو، خرابکار و تروریست هم حضور دارند.

حواستون باشه که قوانین این بازی به سبکه مافیا کلاسیک نزدیک‌تر هست و شبیه به سناریو مافیا کلاسیک پیشرفته ناتاشا اجرا میشه. بنابراین اسنایپر در تعداد بالا، فایربک نداره و در تعداد پایین فایربک داره. اگر هم اسنایپر، رییس مافیا رو بزنه، رییس مافیا از بازی خارج میشه. این سناریو رو میتونید از تعداد 9 تا 15 نفر بازی کنید. فراماسون هم به خاطر تداخل با نقش مذاکره کننده، توی این سناریو وجود نداره. در تعداد 11 و 14 بازی خیلی آنبالانس میشه با وجود نقش شهروند خائن هم ممکن هست خیلی اتفاقات غیر منتظره در روند بازی اتفاق بیوفته. در تعداد 9، 12 و 15 هم برای اینکه بازی بالانس بشه، باید تیم مافیا و اسنایپر در شب یک، شات نداشته باشند.

ویژگی نقش‌ها:

➊ بعد از شلیک تفنگ، ساید خونده نمیشه.

➋ رویین‌تن در روز زره نداره.

➌ در صورت حدس درست ناتو، فرد از بازی خارج میشه.

➍ تروریست ضامن آزاد ندارد.

➎ مذاکره با همه نقش‌ها به جز کارآگاه، پزشک، اسنایپر و خبرنگار با موفقیت انجام میشه.

➏ اسنایپر در تعداد زیر 15 نفر، فایربک داره و در تعداد بالاتر، فایربک نداره.

نقش‌های سناریو مافیا کلاسیک پیشرفته مذاکره‌کننده

◽️ تیم شهروند: کارآگاه، پزشک، اسنایپر، رویین‌تن، خبرنگار، تفنگدار، کابوی، قاضی، فرمانده، شهروند

◾️ تیم مافیا: رییس مافیا، مذاکره‌کننده، ناتو، خرابکار، تروریست

نفرات مجاز: 9، 10، 12، 13 و 15 نفر

سناریو مافیا: سناریو روانی

این سناریو به سناریو تکاور (ناتو) شبکه سلامت شباهت زیادی داره و از این سناریو ایده‌برداری شده است. رضا حسینی، از گرداننده‌های دن اصفهان، این سناریو رو طراحی کرده است. به جای نقش تکاور، نقش جذاب روانشناس توی دک بازی قرار داده شده است و کلا سناریو کارآگاه نداره. در مقابل، در تیم مافیا نقش‌های روانی و خرابکار به تیم اضافه شده است. توی این سناریو، مثل سناریو تکاور، هر زمانی که تفنگ جنگی توی روز شلیک میشه، ساید بازیکن مشخص میشه و باعث میشه بازی، روند سریعی داشته باشه.

نقش روانشناس هم به دلیل تعاملی که بین بازیکن‌ها برقرار میکنه، سناریو رو بسیار جذاب کرده است. توی بازی نقش آگاهی وجود نداره و باید بر اساس فکت‌های بازی مافیاهارو پیدا کنند. این سناریو با تعداد 9 و 10 نفر قابل بازی کردن هست و حتما توی تعداد 9 نفر، در شب یک، تیم مافیا و روانشناس شلیک نکنند. تفنگدار در این سناریو یک تفنگ جنگی و بینهایت تفنگ مشقی داره و روانشناس هم یک فرصت شلیک داره. اگر کسی که مسئول لایک روانشناس هست،‌ دیسلایک بده، تیر به روانشناس برمیگرده.

ویژگی نقش‌ها:

➊ بعد از شلیک تفنگ، ساید خونده میشه.

➋ خرابکار در شب دو انتخاب داره.

➌ رییس مافیا در شب زره نداره و در صورت شلیک روانشناس، از بازی خارج میشه.

➍ روانشناس یک تیر و تفنگدار هم یک تفنگ جنگی در طول بازی داره.

نقش‌های سناریو مافیا کلاسیک پیشرفته روانی

◽️ تیم شهروند: پزشک، روانشناس، تفنگدار، شهروند ساده

◾️ تیم مافیا: رییس مافیا، روانی، خرابکار

نفرات مجاز: 9 و 10 نفر

سناریو مافیا: سناریو کیلر

سناریو کیلر، جز سناریوهای مافیا کلاسیک پیشرفته حساب میشه. نقش مستقل کیلر هم جز نقش‌های قدیمی دنیای مافیا هست. سعی شده توی تعداد پایین با نقش مستقل، یک سناریو بالانس طراحی بشه. این سناریو توسط تیم طراحی ربات مافیا پرشین و با کمک فراز آقاجانی و هادی ایمانی طراحی شده است.

پیدا کردن کیلر

توی سناریو کیلر، هر سه ساید مستقل، مافیا و شهروند از قدرت خوبی برخوردار هستند و بازی کاملا بالانس هست. توی تیم مافیا، رییس مافیا یک شات مرد قوی داره که به تیم کمک میکنه تا در صورتی که فهمیدن کیلر کی هست، کیلر رو توی شب شات کنند. همچنین نقش کارآگاه خصوصی هم توی این سناریو در تیم مافیا به پیدا کردن کیلر کمک میکنه. 

توی تیم شهروند هم نقش ردگیر میتونه به کمک شهر بیاد تا کیلر رو پیدا کنند. هم تیم شهروند و هم کیلر، توی شب اعضای تیم مافیا رو احتمال داره شات کنند، بنابراین نقش جراح به کمک تیم مافیا اومده تا از اعضای تیم مافیا حفاظت کنه. نقش جراح در اصل از سناریو شب مافیا ایده برداری شده است. سیو جراح به صورت پاورسیو هست و هر تعداد تیری که بازیکن خورده باشه رو سیو میکنه. جراح خودش رو یکبار در طول بازی میتونه سیو کنه.

تعداد نفرات مجاز سناریو کیلر

سناریو برای تعداد 17 نفر طراحی شده که توی این تعداد یک نقش مستقل، پنج نقش مافیا و 11 نقش شهروند به صورت کاملا بالانس در کنار هم قرار گرفتند. اما برای تعداد کمتر هم میتونید از این سناریو استفاده کنید که خیلی پیشنهاد نمی‌کنیم. حواستون هم باشه که نقش ردگیر، شات تیم مافیا رو نمیتونه ردگیری کنه و هر فردی رو که میزنه، تمامی انتخاب‌هاش رو به ردگیر معرفی میکنه. اما در مورد نقش بازیکن انتخابی، چیزی گفته نمیشه. در اصل وظیفه نقش ردگیر در این سناریو پیدا کردن کیلر و شهروندها هست تا بتونه به کمک شهر بیاد. نقش فراماسون هم اگر کیلر و یا مافیا رو بیدار کنه، مرگ ماسونی اتفاق میوفته. بنابراین باید حواسش باشه که فرد درستی رو بیدار کنه.

ویژگی نقش‌ها:

➊ بعد از شلیک تفنگ، ساید خونده نمیشه.

➋ رویین‌تن در روز زره نداره.

➌ در صورت حدس درست ناتو، فرد از بازی خارج میشه.

➍ تروریست ضامن آزاد ندارد.

➎ مذاکره با همه نقش‌ها به جز کارآگاه، پزشک، اسنایپر و خبرنگار با موفقیت انجام میشه.

➏ اسنایپر در تعداد زیر 15 نفر، فایربک داره و در تعداد بالاتر، فایربک نداره.

نقش‌های سناریو مافیا کلاسیک پیشرفته کیلر

🀄️ نقش مستقل: کیلر

◽️ تیم شهروند: کارآگاه، پزشک، اسنایپر، رویین‌تن، فراماسون، ردگیر، تفنگدار، کابوی، آهنگر، قاضی، فرمانده

◾️ تیم مافیا: رییس مافیا، کارآگاه خصوصی، ناتو، جراح، تروریست

نفرات مجاز: 13، 14، 15، 16 و 17 نفره

سناریو مافیا: سناریو جوکر

معمولا در سناریوهای مافیا کلاسیک پیشرفته، تعداد نقش‌های سیاه (مافیا و مستقل) یک سوم تعداد کل نفرات است. در این سناریو که ابتدا در حالت 15 نفره طراحی شده بود، متشکل از یک نقش مستقل، چهار مافیا و 10 شهروند به وجود اومد. توی این سناریو نقش جوکر باعث شده تا قدرت مافیاها بیشتر بشه. شهروندها که در مورد بازیکنان شک دارند، به راحتی رای خروج نمیدن. معمولا توی بازی بازیکن‌ها سعی میکنن که از بازی خارج نشن ولی شما در نقش جوکر باید سعی کنید که اجماع بشید. طبیعتا وقتی بقیه بازیکن‌ها میدونن که همچین نقشی وجود داره، برای همه بازیکن‌ها آدز جوکر بودن میذارن. بنابراین اگر خیلی هم مشکوک بازی کنید، بقیه متوجه میشن که جوکر هستید.

نقش جوکر در شب توسط مافیا یا اسنایپر اجماع خواهد شد و در روز هم توسط تفنگ و یا کابوی از بازی خارج میشه. بنابراین اگر میخواید که اجماع بشید، باید از همه این اتفاقات جون سالم به در ببرید. سناریو جوکر توسط تیم ربات مافیا پرشین طراحی شده است. این سناریو رو میتونید با تعداد 12، 13 و 15 نفر بازی کنید. برای تعداد 14 نفر هم میتونید از نقش شهروند خائن برای بالانس شدن استفاده کنید. در تعداد 12 و 15 نفر هم، شب یک تیم مافیا نباید شات داشته باشه. در تعداد 15 نفر به بازی نقش فراماسون اضافه میشه. حواستون باشه که اگر فراماسون جوکر رو بیدار کنه، مرگ ماسونی اتفاق میوفته.

اسنایپر توی این سناریو زیر 15 نفر، فایربک داره و خود 15 نفر فایربک نداره. نقش ناتو توی تیم مافیا به مافیاها کمک میکنه تا علاوه بر شات، یکی دیگه از بازیکن‌های بازی رو حذف کنند. ناتاشا تو این سناریو علاوه بر اینکه بازیکن رو در روز سایلنت میکنه،‌ حق رای رو هم میگیره. نقش مقابل در تیم شهروند، نقش کشیش وجود داره.

ویژگی نقش‌ها:

➊ بعد از شلیک تفنگ، ساید خونده نمیشه.

➋ رویین‌تن در روز زره نداره.

➌ در صورت حدس درست ناتو، فرد از بازی خارج میشه.

➍ تروریست ضامن آزاد ندارد.

➎ در صورتی که فراماسون جوکر و یا مافیا بیدار کنه، مرگ ماسونی اتفاق میوفته.

➏ اسنایپر در تعداد زیر 15 نفر، فایربک داره و در تعداد بالاتر، فایربک نداره.

نقش‌های سناریو مافیا کلاسیک پیشرفته جوکر

🃏 نقش مستقل: جوکر

◽️ تیم شهروند: کارآگاه، پزشک، اسنایپر، رویین‌تن، کشیش، فراماسون، تفنگدار، کابوی، قاضی، فرمانده

◾️ تیم مافیا: رییس مافیا، ناتاشا، ناتو، تروریست

نفرات مجاز: 12، 13 و 15 نفره

سناریو مافیا: سناریو گمبلر

سناریو گمبلر که از دو نقش مستقل تشکیل شده، کاملا ابداع و طراحی تیم ربات مافیا پرشین هست. اگر دوست دارید که یک سناریو پر از نقش جذاب و هیجان‌انگیز رو با تعداد بالا بازی کنید، این سناریو رو پیشنهاد می‌کنیم. سناریو گمبلر از دو نقش مستقل کیلر و گمبلر تشکیل شده است. نقش گمبلر که شبیه نقش جوکر هست با این تفاوت که در شب میتونه با بازیکن‌ها سنگ کاغذ قیجی بازی کنه و اگر برنده شد، بازیکن از بازی خارج بشه. نقش گمبلر و قمارباز به هم شبیه هستند اما تفاوت‌هایی هم دارند.

تفاوت‌های نقش قمارباز و گمبلر

  • نقش قمارباز جز تیم مافیا هست اما گمبلر مستقل می‌باشد.
  • قمارباز هر زمانی که ببازه، در جا از بازی خارج میشه اما گمبلر فرصت اینو داره که باز هم تو بازی بمونه. در اصل گمبلر توی بازی کوین داره.
  • قمارباز زمانی برنده میشه که مافیا ببره اما گمبلر باید یا اجماع بشه و یا به سه نفر برسه.

نقش کیلر هم مثل رول بوک سناریو کیلر هست. در اصل این سناریو از ترکیب چند تا سناریو تشکیل شده است. نقش‌های مستقل از سناریو کیلر و جوکر با کمی تغییرات گرفته شده‌اند. نقش‌های شهروند هم از سناریو قمارباز ایده گرفته شده است. توی تیم شهروند، نقش‌های جذاب روانشناس، عینک‌ساز، آهنگر و عنکبوت وارد تیم شهروند شدند. در تعداد 18 نفر، نقش کارآگاه،‌ اسنایپر و فرمانده حذف شدند اما در تعداد 23 نفر، دوباره به دک اضافه میشن. این سناریو در دو تعداد 18 و 23 نفر قابل بازی شدن هست، البته در تعداد بین این دو عدد هم ممکن هست بازی انجام بشه ولی باید سعی کنید که بازی رو بالانس کنید.

در سناریو گمبلر، بازی در چهار ساید دو مستقل، مافیا و شهروند انجام میشه. هر کدوم از این ساید‌ها تلاش می‌کنند که خودشون برنده بشن. برای پیدا کردن نقش کیلر، در تیم مافیا، کارآگاه خصوصی و در تیم شهروند، ردگیر وجود دارد. برای پیدا کردن نقش گمبلر، نقشی وجود نداره و باید با فکت‌های داخل بازی، سعی کنید این بازیکن رو پیدا کنید. سراسر این سناریو پر از استرس و چلنج هست.

ویژگی نقش‌ها:

➊ کسی که عینک داره، نباید بدون فکت در مورد دیتای شب تارگت یا کاور کنه.

➋ رویین‌تن در روز زره نداره.

➌ در صورتی که فراماسون کیلر، گمبلر و یا مافیا بیدار کنه، مرگ ماسونی اتفاق میوفته.

➍ تروریست ضامن آزاد ندارد.

➎ ردگیر نمیتونه رد شات مافیا رو بزنه.

➏ اسنایپر توی این سناریو فایربک نداره.

➐ رییس مافیا در این سناریو یک شات مرد قوی داره که اگر خودش از بازی خارج بشه،‌ تیم مافیا شات رو از دست میده.

نقش‌های سناریو مافیا کلاسیک پیشرفته گمبلر

🃏 🀄️ نقش‌های مستقل: گمبلر، کیلر

◽️ تیم شهروند: عینک‌ساز، پزشک، روانشناس، رویین‌تن، فراماسون، ردگیر، تفنگدار، کابوی، آهنگر، عنکبوت، قاضی

◾️ تیم مافیا: رییس مافیا، کارآگاه خصوصی، ناتو، جراح، تروریست

نفرات مجاز: 18 و 23 نفر

سناریو مافیا: سناریو مافیا روسی

سناریو مافیا روسی یکی از پر فکت‌ترین سناریوهای بازی مافیا است. در این بازی تنها دو نقش مافیا ساده و شهروند وجود دارد. روز معارفه وجود ندارد و در شب‌های بعد مافیا شات شبی ندارد، تنها در روز با رای بازیکن‌ها از بازی خارج می‌شوند. بسته به سناریو ممکن است مافیا همدیگه را بشناسند و یا در طول بازی یارهای خود را پیدا کنند. باید توجه داشت که بازی سناریو مافیا روسی با نفرات کم نیز زمان زیادی خواهد داشت.

سناریو مافیا روسی رو میتونید بدون گرداننده اجرا کنید و برای انجام بازی به حداقل 6 نفر نیاز دارید. برای اینکه بدون گرداننده اجرا کنید، ابتدا همه افراد نقش‌هاشون رو نگاه می‌کنند و سپس همه چشم‌هاشون رو میبندن و مافیا بیدار میشن. بعد از اون روز میشه و افراد شروع میکنند به صحبت. بعد از اتمام روز هم رای‌گیری انجام میشه. یکی از افرادی که توی بازی هست برای اینکه نظم بازی به هم نخوره، میتونه مدیریت بازی رو برعهده داشته باشه. هر کسی هم که بازی خارج شد، خودش ساید خودش رو اعلام میکنه. توجه کنید که توی هر تعدادی که این سناریو رو بازی می‌کنید، یک سوم باید مافیا ساده باشند و بقیه شهروند ساده.

سناریو مافیا: سناریو شب مافیا

برد گیم شبِ مافیا قدمت زیادی نداره. این بردگیم توسط اشکان جواهری در سال 95 طراحی شد و در شرکت خودش به اسم دورهمی جواهری ساخته شد. مبنای اصلی این برد، بر اساس بازی مافیا می‌باشد که یکسری تفاوت‌ها نسبت به مافیا کلاسیک داره. بنابراین بعد از اینکه این بردگیم وارد بازار شد، سناریوهای مافیا به دو دسته بزرگ شب مافیا و مافیا کلاسیک تبدیل شد. البته اکثر سناریوهایی که امروزه در حال اجرا هستند، زیرمجموعه سبک مافیا کلاسیک می‌باشند. در سال‌های اخیر رئالیتی شو شب های مافیا اقتباسی از سبک شب مافیا طراحی و اجرا شد.

تفاوت‌های سبک مافیا کلاسیک و شب مافیا

  • در شب مافیا، استعلام وضعیت توسط نقش گورکن (جان سخت) انجام میشه اما در مافیا کلاسیک استعلام وضعیت به صورت رای‌گیری و توسط اکثریت مشخص میشه.
  • در مافیا کلاسیک بعد از اینکه نقش‌ها تقسیم شدند، روز معارفه شروع میشه و تیم مافیا بعد از اینکه یک دور صحبت کردند، همدیگه رو میشناسند. اما در سبک شب مافیا، ابتدای بازی، مافیاها با همدیگه آشنا میشن.
  • رای‌گیری مرحله دوم در سبک شب مافیا به صورت مخفی برگزار میشه و کسی که بیشترین رای رو بیاره از بازی خارج میشه. اما در سبک مافیا کلاسیک، رای‌گیری دوم در روز انجام میشه و حتما باید بازیکن نصف تعداد بازیکن‌ها رای بیاره تا خارج بشه.

بنابراین فکت‌هایی که در این دو سبک وجود داره، متفاوت هست. معمولا هم بازیکن‌ها به یکی از این دو سبک علاقه‌مند میشن و اکثرا توی یکی از این سبک‌ها فعالیت می‌کنند. سناریوهای شبکه سلامت و پدرخوانده هر دو نوعی از سبک مافیا کلاسیک هستند.

یکی از فلسفه‌های سازنده بردگیم شب مافیا این هست که نقش شهروند ساده در داخل بازی وجود نداشته باشد و همه بازیکن‌ها نقشدار باشند. نقش‌های خیلی زیادی هم داخل بردگیم وجود داره که میتونید با تهیه اکسپنشن‌های مختلف، نقش‌ها رو بیشتر هم کنید. سناریو شب مافیا که در ربات مافیا پرشین با نام مافیا مدرن قرار گرفته است یکی از بینهایت سناریوهای شب مافیا می‌باشد. در این سناریو سعی شده تا نقش‌های رایج شب مافیا قرار داده شود.

این سناریو به دلیل وجود نقش معشوقه در تیم مافیا نامگذاری شده است. طراحی این سناریو توسط امیر زاخار و علی صالحی از تیم طراحی ربات مافیا پرشین انجام شده است. این سناریو از تعداد 9 تا 18 نفر قابل اجرا می‌باشد. با افزایش تعداد بازیکن‌ها، نقش‌های کلانتر ستاره‌دار، پزشک ستاره‌دار و گورکن ستاره‌دار به دک بازی اضافه خواهند شد.

نقش‌های سناریو شبِ مافیا معشوقه

◽️ تیم شهروند: کارآگاه، پزشک، شهردار، کلانتر، قاضی، دست‌کج، گورکن، گردن‌کلفت، دندان‌پزشک

◾️ تیم مافیا: رییس مافیا، معشوقه، شاهکش، جلب، جراح، شارلاتان

نفرات مجاز: 9 تا 18 نفر

سناریو مافیا: سناریو وسترن

سناریو وسترن یکی از سناریوهای جذاب بازی مافیا هست. این سناریو روند خیلی تندی داره و بازیکن‌ها اصلا احساس خستگی نمی‌کنند. با کمترین تعداد هم سناریو وسترن قابل اجرا می‌باشد. با حداقل 7 نفر (6 بازیکن + 1 گرداننده) شما می‌تونید این بازی رو انجام بدید. این سناریو به علت وجود دو کابوی، تفنگدار و تروریست به این اسم نامگذاری شده است. در سناریو وسترن، تیم مافیا در شب شات نداره و در روز هم تا روز سوم رای‌گیری وجود نداره. پس بازیکن‌ها چطوری از بازی خارج میشن؟ با استفاده از ابیلیتی. بر خلاف سناریو مافیا روسی که هیچ کس نقشی نداره، توی این سناریو همه یک نقشی دارند. طراحی این سناریو توسط تیم ربات مافیا پرشین انجام شده است.

توضیح نقش‌های سناریو

توی تیم مافیا دو نقش شاهکش و تروریست وجود داره. با افزایش تعداد نفرات یک نقش تروریست ستاره‌دار به تیم مافیا اضافه میشه. بنابراین تیم مافیا برای اینکه بخواد شهروندی رو حذف کنه باید بتونه نقشش رو به درستی حدس بزنه. اگر هم شاهکش بتونه نقش یکی رو حدس بزنه، شاهکشی اضافه جایزه میگیره. تروریست هم اگر در روز از بازی خارج بشه، یک بازیکن رو میتونه با خودش ببره.

توی تیم شهروند، نقش اسنایپر رو داریم که فایربک داره و اگر اشتباه بزنه، خودش از بازی خارج میشه. تفنگدار با تفنگ جنگی میتونه کمک بزرگی به شهر کنه. نقش کابوی هم از روز سه به بعد میتونه دوئل کنه تا بازی از آنبالانس بودن در بیاد. فراماسون از شب اول میتونه لینک ماسونی رو تشکیل بده. زره‌پوش هم توی فاز روز یک زره داره که اگر تفنگ بخوره، رای خروج بیاره، ترور بشه و یا کابوی دوئل کنه فقط زره از بین میره. با افزایش تعداد نفرات، نقش کابوی ستاره‌داره به تیم شهروند اضافه میشه و در تعداد 10 نفر، یک نقش شهروند ساده به دک بازی اضافه میشه.

توی این سناریو چیزی به اسم استعلام وضعیت و یا گورکنی نداریم. هر جای بازی که بازیکنی از بازی خارج میشه، سایدش هم همراهش اعلام میشه و باعث میشه بازی روند سریعی داشته باشه.

ویژگی نقش‌ها:

➊ در صورتی که شاهکش درست حدس بزنه، شاهکشی اضافه خواهد داشت.

➋ اسنایپر یک تیر داره و فایربک خواهد داشت.

➌ زره‌پوش یک زره در طول روز و یا شب داره. اگر شهروندی به نقشش نزدیک بشه، گرداننده میتونه به تیم مافیا شات اضافی بده.

➍ تفنگدار یک تفنگ جنگی و بی‌نهایت تفنگ مشقی داره. هر زمانی که تفنگ زده بشه، ساید خونده میشه.

➎ ضامن تروریست آزاد نیست اما ضامن کابوی از روز سه به بعد آزاد هست و تا قبل از رای‌گیری میتونه دوئل کنه.

نقش‌های سناریو مافیا ویژه وسترن

◽️ تیم شهروند: کابوی، اسنایپر، تفنگدار، فراماسون، زره‌پوش، شهروند

◾️ تیم مافیا: شاهکش، تروریست

نفرات مجاز: 6 تا 10 نفر

سناریو مافیا: سناریو قمارباز

سناریو قمارباز ادامه سناریو وسترن می‌باشد. بعد از طراحی سناریو وسترن و استقبالی که از این سناریو شد، سناریو قمارباز با همون رویکرد و با نقش‌های بسیار جذاب‌تر ساخته شد. این سناریو مثل سناریو وسترن، تیم مافیا در شب شات نداره و رای‌گیری هم تا روز سوم وجود نخواهد داشت. بازیکنان باید با استفاده از ابیلیتی‌های خودشون، بازیکنای دیگه رو از بازی خارج کنند. تیم مافیا نقش قمارباز رو داره که میتونه کار شات مافیا رو انجام بده اما با شانس. نقش معشوقه هم دک مافیا اضافه شده تا وقتی رفت بیرون، تیم مافیا بتونه شات بزنه. نقش شاهکش هم توی این سناریو اگر درست حدس بزنه، جایزه خواهد داشت. این سناریو توسط تیم طراحی ربات مافیا پرشین با کمک سعید ارباب‌پور طراحی شده است.

رول بوک سناریو

استعلام وضعیت هم مثل سناریو وسترن، وجود نداره و هر کسی که از بازی خارج میشه، در جا سایدش اعلام میشه. دو تا نقش روانشناس و عینک‌ساز به صورت تعاملی توی این سناریو باعث شده حتی اگر نقشی که دوست دارید رو هم نداشته باشید،‌ بتونید در روند بازی ابیلیتی بگیرید. حواستون باشه که اگر عینک‌ساز به تیم مافیا عینک بده، مافیاها میتونن ردگیری کنند که به شاهکشی خیلی کمک میکنه. اگر هم شهروندی عینک گرفت و بدون فکت تارگت یا کاور کرد، از بازی کیک خواهد شد.

فراماسون اگر مافیا به جز جاسوس رو بیدار کنه، مرگ ماسونی میده. استعلام جاسوس توسط عینک منفی هست. بنابراین جاسوس خیلی راحت میتونه توی بازی باشه و شهر رو گمراه کنه. آهنگر یک زره داره که میتونه جلوی روانشناس، تفنگ جنگی، کابوی، تروریست و رای‌گیری رو بگیره اما جلوی قمارباز، شاهکش و یا عنکبوت نمیتونه قرار بگیره. این سناریو به دلیل حساسیت‌هایی که داره فقط در تعداد 6، 8، 11 و 13 قابل اجرا می‌باشد. حواستون هم باشه که نسبت به حالت عادی یک مافیا بیشتر داره یعنی در همین تعداد به ترتیب 2، 3، 4 و 5 مافیا توی تیم مافیا حضوری دارند. بازی از وضعیت زرد شروع میشه و با یک اشتباه شهروند، بازی وارد وضعیت قرمز میشه.

ویژگی نقش‌ها:

➊ روانشناس به اندازه نصف تعداد مافیاها تیر داره و اگر مسئول لایک، لغو کنه، تیر به روانشناس برمیگرده.

➋ تفنگدار هم نصف تعداد مافیاها تفنگ جنگی داره و بی‌نهایت تفنگ مشقی. به یک نفر هم در طول بازی فقط یکبار میتونه تفنگ جنگی بده.

➌ عینکساز به اندازه یکی کمتر از مافیاها عینک داره و مشکلی نداره که به یک نفر، دو عینک در شب‌های مختلف بده.

➍ عنکبوت یک تار دو تایی داره که در جای بازی، یکی از بازیکن‌ها از بازی خارج بشه، بافته شده هم همراهش خارج میشه. اگر توی فاز شب اتفاق بیوفته، مرگ عنکبوتی اعلام میشه.

➎ ضامن تروریست آزاد نیست اما ضامن کابوی از روز سه به بعد آزاد هست و تا قبل از رای‌گیری میتونه دوئل کنه.

نقش‌های سناریو مافیا ویژه قمارباز

◽️ تیم شهروند: روانشناس، عینک‌ساز، آهنگر، عنکبوت، فراماسون، کابوی، شهروند

◾️ تیم مافیا: قمارباز، معشوقه، جاسوس، شاهکش، تروریست

نفرات مجاز: 6، 8، 11 و 13 نفر

سناریو مافیا: سناریو گادفادرشو

سناریو گادفادر شو توسط جمعی از خوانندگان و سلبریتی‌های ساکن ترکیه طراحی و ساخته شد. این سناریو سبک مشخصی نداره و ترکیبی از مافیا کلاسیک و شب مافیا می‌باشد. به طور مثال سناریو نقش جان سخت رو از سناریو شب های مافیا برداشته ولی بعد از اینکه جان سخت درخواست استعلام وضعیت میده، نقش‌ها اعلام نمیشه و مثل سناریو مافیا کلاسیک ساید افراد خونده میشه. به طور کلی این سناریو از پیچیدگی زیادی برخوردار نیست و سعی شده نقش‌های ساده‌ای داشته باشه.

نقش ساقی توی این سناریو به دک بازی اضافه شده که میتونه پیچیده‌ترین نقش این سناریو باشه. ساقی جز نقش‌های شهروندی هست که ابیلیتی بازیکنی که در شب انتخاب میکنه رو مختل میکنه. این اختلال بر حسب نقش‌های مختلف، متفاوت است. همچنین نقش ناتو در تیم مافیا منطبق با ناتو در مافیا کلاسیک می‌باشد. این نقش زمانی که نقش بازیکنی رو به درستی حدس بزنه، بازیکن انتخاب شده از بازی خارج نمیشه، بلکه تا زمانی که ناتو توی بازی باشه، نمیتونه از نقشش استفاده کنه و به شهروند ساده تبدیل میشه.

بقیه نقش‌های این سناریو مثل بقیه سناریوها هست. در رئالیتی شو با تعداد 12 بازیکن متشکل از چهار مافیا و هشت شهروند بازی اجرا شد. اما میتونید این سناریو رو از تعداد 7 نفر تا 12 نفر بازی کنید. پیشنهاد می‌کنیم به صورت 11 نفره بازی نکنید و اگر حتما خواستید توی این تعداد بازی کنید، از نقش شهروند خائن برای بالانس شدن استفاده کنید.

نقش‌های سناریو گادفادر شو

◽️ تیم شهروند: ساقی، کارآگاه، پزشک، اسنایپر، جان سخت، شهروند

◾️ تیم مافیا: پدرخوانده، دکتر لکتر، ناتو، مافیا ساده

نفرات مجاز: 7، 8، 9، 10 و 12 نفر

سناریو مافیا: سناریو هیلر کیلر

سناریو هیلر کیلر ساده‌ترین سناریو بازی مافیا می‌باشد. در اصل هیلر همان پزشک است و کیلر هم مافیا. چند سال قبل مافیا در ایران طبق همین سناریو بازی میشد. بعضی از افراد این بازی رو با اسم دزد و پلیس میشناسند. برای کسانی که خیلی با مافیا آشنا نیستند، میتونن با این سناریو شروع کنند به یادگیری بازی مافیا. نقش‌های این سناریو بسیار ساده هستند. رییس مافیا و مافیا ساده در تیم مافیا و کارآگاه، پزشک و شهروند ساده هم در تیم شهروند وجود دارند.

تمامی قوانین منطبق با سناریو مافیا کلاسیک می‌باشد. ابتدا روز معارفه انجام میشه و بعد از روز معارفه، شب معارفه برای آشنایی تیم مافیا اجرا میشه. در روز هم افراد صحبت می‌کنند و در انتهای روز رای‌گیری انجام میشه. رای‌گیری اول و دوم در فاز روز انجام میشه. استعلام وضعیت هم در ابتدای روز توسط گرداننده رای‌گیری میشه. در فاز شب تیم مافیا شات میزنه، کارآگاه استعلام میگیره و پزشک هم سیو میده. گردانندگی این سناریو بسیار راحت و ساده می‌باشد.

سناریو هیلر کیلر از تعداد 6 تا 12 نفر قابل اجرا می‌باشد. پیشنهاد می‌کنیم در تعداد 11 نفر به علت آنبالانس بودن بازی نکنید. در تعداد 6، 9 و 12 نفر هم میتونید در شب یک به تیم مافیا شات ندید تا بازی متعادل بشه. با افزایش تعداد فقط مافیا ساده و شهروند ساده به دک بازی اضافه میشه.

نقش‌های سناریو مافیا مقدماتی هیلر کیلر

◽️ تیم شهروند: کارآگاه، پزشک، شهروند ساده

◾️ تیم مافیا: رییس مافیا، مافیا ساده

نفرات مجاز: 6، 7، 8، 9، 10 و 12 نفره

سناریو مافیا: سناریو شهروند خائن

سناریو شهروند خائن مثل سناریو هیلر کیلر، سناریو بسیار ساده‌ای می‌باشد. توی این سناریو در ابتدای بازی فقط یک رییس مافیا توی تیم وجود داره. تیم شهروند هم نقش‌های ساده کارآگاه، پزشک و شهروند ساده رو داره. یکسری شهروند خائن هم توی دک شهروندها هستند. شهروند خائن به این شکل هست که اگر شات بشه و دکتر سیوش نکنه، به شهروندها خیانت میکنه و به تیم مافیا ملحق میشه.

بنابراین در طول بازی ممکن هست که به تیم مافیا اضافه بشه. این سناریو از تعداد 6 تا 12 نفره قابل بازی کردن هست. تعداد شهروندهای خائن باید یکی کمتر از یک سوم تعداد نفرات باشه. به طور مثال در 10 نفر، دو شهروند خائن باید قرار بدید. استعلام وضعیت و رای‌گیری هم کاملا منطبق با سناریوهای مافیا کلاسیک می‌باشد.

نقش‌های سناریو مافیا مقدماتی شهروند خائن

◽️ تیم شهروند: کارآگاه، پزشک، شهروند خائن، شهروند ساده

◾️ تیم مافیا: رییس مافیا

نفرات مجاز: 6، 7، 8، 9، 10 و 12 نفره

14 دیدگاه دربارهٔ «سناریو مافیا: کامل‌ترین و جامع‌ترین آموزش»

  1. سپیده نظیفی

    باسلام
    در بازی مافیا اگر فراماسون را مافیا ناتویی کنند کل زنجیره فراماسون حذف میشود ؟

  2. سلام. در چلنج روسی بعد از خروج یکی از افراد ، ساید هم اعلام می شود یا هیر؟

    1. سلام، تو چلنج روسی کسی از بازی خارج نمیشه.
      مگر اینکه دو نفر تو دفاع باشن و دوئل کنن.
      در هر صورت کسی خارج نمیشه و رای‌گیری انجام میشه.
      بعد رای‌گیری هم اگر کسی خارج بشه ساید خونده نمیشه.

  3. سلام
    استعلام کارآگاه به چه صورته؟
    ۲ تا استعلام داره؟
    یا که استعلامش نامحدوده تا وقتی که ۱ مثبت بگیره؟

  4. سلام سوالی داشتم رویین تن رو شب اسنایپر می‌تونه بزنه و رویین تن می‌ره بیرون یانه؟,واکه اره اسنایپرم چون اشتباه زده شهر روزده می‌ره بیرون از داخل بازی یانه؟ممنون میشم جواب بدین هرکسی میدونه

    1. سلام؛
      دو حالت داره:
      اگر اسنایپر فایربک داشته باشه، خود اسنایپر خارج میشه
      اگر فایربک نداشته باشه، رویین‌تن خارج میشه.
      هیچ وقت جفتی خارج نمیشن.

  5. سلام در سناریوی باز پرس وقتی دو نفر به بازپرسی برند و باز پرس هم در همان شب توسط مافیا از بازی خارج شده باشد تکلیف چیست

    1. سلام
      اتفاق خاصی نمیوفته، دو نفر صحبت میکنن و در نهایت رای گیری میشه.
      چون بازپرس تو بازی نیس، بازپرسی لغو نمیشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا