فکت های بازی مافیا: فکت های مافیایی و شهروندی

ساید شهروندی

اگر توی بازی مافیا شما در ساید شهروند باشید، باید یک معما حل کنید. معمای بازی مافیا این هست که چه کسانی شهروند هستند و چه کسانی مافیا. توی این راه باید سعی کنید که بازی بقیه شهروندها رو به هم نزنید. اصلا هم قرار نیست حل این معما ساده باشه. باید توانایی این رو داشته باشید که فرق بین مافیا و شهروندی که بد بازی میکنه رو تشخیص بدید. چطور باید فکت های بازی مافیا رو یاد بگیریم؟ چیکار کنیم که بقیه شهروندها به ما تارگت نزنند؟ توی این پست به آموزش بعضی از نکات ساید شهروند در بازی مافیا می‌پردازیم.

اول اینکه در بازی مافیا دو تا مفهوم ساید و نقش وجود داره. ساید به طرف بازیکن‌ها گفته میشه که مافیا، شهروند و یا مستقل هستند. نقش هم همون شخصیتی هست که اول بازی به بازیکن‌ها داده میشه مثل کارآگاه، پزشک، رییس مافیا و … . توی این مطلب قرار نیست در مورد نقش شهروند صحبت کنیم، بلکه قرار هست در مورد نکاتی که شما در ساید شهروندی در هر نقشی باید رعایت کنید، بحث می‌کنیم. البته بخشی از بازی هر فردی، بستگی به نقش اون بازیکن داره که توی این پست اصلا به این مسئله نمیپردازیم.

در ساید شهروندی چطور بازی رو شروع کنیم؟

شروع هر بازی میتونه تو ادامه بازی تاثیر زیادی داشته باشه. بدون هیچ استرسی، حرف‌ها رو خوب گوش بدید و اگر نکته‌ای به نظرتون میرسه بگید. کسی از شما در ابتدای بازی انتظار نداره که همه مافیاها رو بگید یا هر حرفی که میزنید درست باشه. سعی کنید تناقضی نداشته باشید و منطقی بازی کنید. هر جایی هم که فکت های بازی مافیا رو پیدا نکردید، میتونید از حستون استفاده کنید. به حس‌هایی که روز معارفه و روز اول بازی می‌گیرید اعتماد کنید. صحبت‌های اول بازی رو جای حساس بازی فراموش نکنید. هرچی بازی جلوتر بره مافیا اعتماد به نفس بیشتری پیدا می‌کنه، به خودش مسلط میشه و بهتر بازی میکنه. به همین دلیل میگن بهترین زمان برای پیدا کردن مافیا روز معارفه هست. توی این پست کامل در مورد روز معارفه توضیح دادیم.

گاهی وقتا یک مافیا روز اول بازی زیاد تارگت میخوره. روزهای بعد با یارهاش زرگری میزنه، به اونا رای میده، سفید میشه و در نهایت بازی رو هم می‌بره. در بازی‌ای که یار فروشی میشه پوینت مثبت نداشتن مهم نیست، چون شهروند ناآگاه هست و تو این حالت داشتن پوینت منفی، دلیل مافیا بودن هست. برای مثال بازی قسمت ۱۶ از فصل ۱۰ مافیا شبکه سلامت، مافیایی که روز اول از اکثر شهروندها تارگت می‌خورد از بازی خارج نشد. روزهای بعد به یارهاش رای داد، برای همه شهروندها سفید شد و درآخر هم بازی رو برنده شد.

چطور فکت های بازی مافیا پیدا کنیم؟

بعد از اینکه بازی رو به خوبی شروع کردید، حالا وقت اونه که مافیا پیدا کنید. مهم‌ترین مطلبی که همیشه باید بهش توجه کنیم اینه که تمام نکات بازی مافیا نسبی هست شاید یک سری نکات به مطلق نزدیک‌تر باشند ولی هیچی قطعی نیست. یک شهروند خوب کسی هست که بتونه واقعیت رو از حقیقت تشخیص بده. حقیقت چیزیه که به نظر میرسه و واقعیت اون چیزیه که واقعا هست. به عنوان مثال حقیقت بازی میگه:

برای یکی از بازیکن‌ها فکت‌های مافیایی زیادی هست و به نظر میرسه که اون فرد مافیا باشه.

اما در واقعیت:

اون بازیکن شهروندی هست که اشتباه بازی کرده. همین اشتباه بازی کردن باعث شده تارگت زیادی بخوره.

فکت های بازی مافیا که کلیشه هستند

یک سری فکت‌های کلیشه‌‌ای هم بین بازیکن‌ها جا افتاده که اصلا مبنایی ندارن به طور مثال:

  • ترتیب نفرات توی دفاع: اینکه چه کسی بعد چه کسی توی دفاع اومده، هیچ ربطی به ساید اون نفرات نداره و تنها بستگی به شماره اون بازیکن‌ها و ترتیب نفرات داره. بنابراین اینکه یک نفر بعد دو نفر بالا اومده پس شهروند هست، فکت کلیشه‌ای و غلطی هست.
  • تقدم به تاخیر: وقتی که بازیکنی بر اساس شماره بازیکن‌ها، از آخر به اول تارگت میزنه (تارگت میزنم به شماره 10 7 3)
  • موج‌سواری در روز معارفه: در سناریوهایی که روز معارفه یارها همدیگه رو ندیدن، موج سواری اصلا معنی نداره. مافیاها هم اطلاعی ندارن که چه کسی یارشون هست و چه کسی شهروند که بخوان موجی رو شکل بدن.
  • شهروند مشخص کردن: اینکه بازیکنی چند نفر رو شهروند کنه و اصطلاحا شهروند رو دست خودش بذاره، فکت های بازی مافیا برای یک شهروند نیست. ممکن هست که مافیای بازی برای اینکه کسی رو پوش کنه، شهروند توی بازی مشخص کنه که احتمالا یارهاش رو هم توی این تیم شهروندی قرار میده.
  • تو نترسیدی تفنگت خرابکاری شده باشه: این فکت اصلا هیچ مبنایی نداره، بالاخره هر کسی ممکن هست که تفنگش خرابکاری شده باشه و دلیل نمیشه که اون بازیکن از تفنگش استفاده نکنه.

فکت های بازی مافیا که قطعی هستند

در مقابل این کلیشه‌ها، یکسری فکت‌هایی هستن که میتونیم بگیم در اکثر موارد درست هستن:

  • رای‌گیری دوم: اینکه چه کسانی رای دو دادند خیلی فکت محکمی هست (رای یک خیلی فکت مهمی به حساب نمیاد). بنابراین به اینکه چه کسانی رای دو دادند، دقت کنید. اینکه اون بازیکنی که توی دفاع هست، چند رای دو آورد فکت مهمی هست.
  • گان: وقتی که بازیکنی گان میزنه، اون ممکنه گان جنگی باشه و طرف مقابل رو از بازی خارج کنه. بنابراین اینکه چه کسی به سمت چه کسی گان زده میتونه فکت محکمی باشه (البته وقتی یک فرد مشکوک گان به دستش میرسه، احتمال زیاد مشقی هست و خود اون فرد هم از این خبر داره، تو این حالت فکت محکمی به حساب نمیاد)
  • چیدمان مافیا (چین مافیا): اینکه چین مافیایی که یک نفر مشخص میکنه دارای تناقض باشه میتونه فکت مافیایی اون فرد باشه. یک شهروند بر اساس منطق و با دلیل چین مافیایی مشخص میکنه.

نکات ابتدایی ساید شهروند در مافیا

  • با نقش شهروند همیشه شانس خطا رو توی بازیتون بذارید.
  • شهروند باید قدرت پذیرش اشتباه و دنده عقب گرفتن داشته باشه.
  • توی بازی هرجایی حس کردید اشتباه بازی کردید جسارت گفتن جمله‌ی طلایی من اشتباه کردم رو داشته باشید.

به عنوان مثال توی یک بازی ۱۰ نفره دو نفر به شما تارگت می‌زنند و یک نفرشما رو کاور می‌کنه. لزوما هر دو نفری که شما رو تارگت می‌کنند مافیا نیستن و اون کسی که شما رو کاور می‌کنه و شما هم اون رو کاور می‌کنید، شهروند نیست. ممکنه شما به دلیل کاور اشتباه از یک مافیا تارگت می‌خورید و بازی اشتباه شما بازی درست بقیه شهروندها رو هم خراب می‌کنه.

پس با این فرض که هر کس که به شما تارگت زد‌ مافیاست و هر کس که شمارو کاور کرد شهروند هست، بازی خودتون و بقیه رو خراب نکنید. هرجای بازی که متوجه روند اشتباهتون شدید در برابر فکت های بازی مافیا درست مقاومت نکنید از شهروندها عذرخواهی کنید و با شهر همراه‌ بشید. شهروندی که اشتباه بازی کنه و دنده عقب نداشته باشه، راه رو برای سو استفاده مافیا باز می‌کنه.

ساید شهروندی

وقتی یک بازیکن زیاد تارگت میخوره

  • وقتی اکثر پلیرهای بازی به یک نفر تارگت می‌زنند.
  • ولی یکی از پلیرها خلاف موج شهر بدون فکت یا با فکت‌های ضعیف اون بازیکن رو کاور می‌کنه
  • یا اصلا اعلام موضعی راجبش نمی‌کنه.
  • و به کسایی هم که دارند اون رو تارگت می‌کنند کاری نداره و تارگت پرت میزنه.

از دو حالت خارج نیست: یا مافیایی هست که از ساید فردی که زیاد تارگت می‌خوره آگاهه، میدونه اون شهرونده و می‌خواد امتیاز شهروند کردنش رو بگیره. یا مافیایی که وقیحانه یارش رو کاور می‌کنه که اگه تونست یارش رو توی بازی نگه داره. اگه هم نتونست و یارش از بازی خارج شد، بعدش بگه:

من که نمیتونم یار اون باشم وقتی انقدر واضح کاورش کنم.

همیشه یادتون باشه قرار نیست اگه اسم کسی زیاد اومد، حتما شهروند باشه. بعضی وقتا مافیایی هست که انقدر سوتی داده و فکت داره، یارهاش هم مجبور شدن بهش تارگت بزنند. که اگه از بازی خارج شد خودشون سفید بشن.

کاور بازیکن مشکوک

یک وقتایی شما به عنوان شهروند دارید با فکت‌های درست یک بازیکن مشکوک رو تارگت می‌کنید. در این لحظه یکی از پلیرها، شما رو تارگت می‌کنه و تارگتتون رو کاور می‌کنه. دلیلی نداره کسی بیاد بازیکنی که فکت مافیایی داره رو کاورکنه. اینجا دو حالت داره:

  • اون بازیکن می‌خواد بره ساید مقابل شما که اگه تارگتتون شهروند بود و از بازی خارج شد شما رو بعد از اون بده بیرون
  • تارگت شما مافیا باشه و وقیحانه یارش رو کاورکنه.

آرامش ساید شهروند در مافیا

در طول بازی آرامش خودتونو حفظ کنید. هر کسی که شما رو تارگت می‌کنه، یا مافیا هست که داره کارشو انجام میده یا شهروندی هست که حق اشتباه داره. پس دلیلی برای عصبانیت وجود نداره. هر چقدر آروم و با فکت صحبت کنید، حرفتون تاثیر بیشتری خواهد داشت. البته اینم توجه داشته باشید که بعضی از نقاط حساس بازی (مثلا وضعیت قرمز) برای تاثیر بیشتر شهروند میتونه از هیجان بیشتر استفاده کنه و حتی داد هم بزنه. اما به طور کلی برای تاثیرگذاری بیشتر حرف هاتون سعی کنید با فکت و استدلال‌های صحیح حرف بزنید.

نکات تکمیلی

  • حواستون به تایم صحبت هاتون باشه. تایم صحبت بستگی به سناریو و تعداد نفرات حاضر در بازی داره.
  • حرف‌هاتون رو از مهم به کم اهمیت اولویت‌بندی کنید و سعی کنید مطالب مهم رو زودتر بگید.
  • با سرعت مناسب صحبت کنید. نه اونقدر تند حرف بزنید که کسی متوجه نشه چی می‌گید، نه اونقدر آروم حرف بزنید که نتونید حرف‌های مهمتون رو بزنید.
  • سعی کنید با صدای رسا و بلند حرفاتون رو بزنید، وقتی با صدای آروم و بی‌حال صحبت می‌کنید، حس خوبی به بقیه بازیکن‌ها نمیده. ترجیحا هم ایستاده صحبت کنید.
  • اگه کسی توی بازی بهتون تارگت زد یا در موردتون حرف زد، نیازی نیست که سریع چالش بگیرید و جواب بدید.
  • اگر تازه دارید بازی مافیا رو یاد میگیرید، میتونید حرف‌ها رو یادداشت کنید، نتیجه‌گیری کنید و توی زمان مناسبش اونا رو به بقیه بگید. (آموزش مقدماتی مافیا)

جمع‌بندی

در ساید شهروندی در مافیا وظیفه دارید که مافیاها رو پیدا کنید. تو این مسیر باید بین شهروندی که اشتباه بازی کرده و مافیا تشخیص درست بدید. هیچ وقت نمیشه گفت یک فکتی همیشه درست هست، همه فکت های بازی مافیا درصدی احتمال اشتباه دارند. لزوما هر کسی که به شما تارگت میزنه مافیا نیست و همیشه برای افراد احتمال شهروند بودن بذارید. یکسری از فکت‌ها مثل رای‌گیری دوم، گان، چین مافیایی و … جز فکت‌های محکم بازی مافیا هستند و شما باید در طول بازی به این فکت‌ها تکیه کنید. در ساید شهروند سعی کنید با آرامش پیش برید و حرف‌ها رو خوب گوش کنید.

15 دیدگاه دربارهٔ «فکت های بازی مافیا: فکت های مافیایی و شهروندی»

    1. سلام؛
      خیلی تعریف دقیقی ندارند.
      منظور از فکت لایه یک این هست که سطحی هست و خیلی ساده بازیکن به قضیه نگاه کرده. مثلا تو دو تا تارگت زدی، بازی سه تا مافیا داره، پس خودت مافیا سومی.
      فکت لایه‌های پایین‌تر (دو، سه و …) منظور فکت‌هایی هست که با فکر بیشتر بهش رسیدن، فکت‌های پیچیده‌تر منظورشون هست.

    1. امبولی به معنی گرفتگی رگ هست و توی بازی مافیا به عنوان عصبانی کردن یک بازیکن استفاده میشه.

  1. یه کمک از من پلیر های که تازه بازی نصب میکنند یا بعضی از پلیر ها ک از تارکت زیاد مطمعن نیستند و دقت زیادی دارن در تارگت زدن میتونه به احتمال خیلی زیاد شهر میتونه باشه و فکت های مافیای ک همرو میزنه گان جنگی میخواد نگهبان بازی سعی کنه رو کاور هاش و کسانی ک شیلد میخوان بزاره و گان به شخص نمیدید و اگر کسی تنها شیلد خاس تکاور حساب میشه و دمتر هم سیو شیلد خودشو میخواد گارگاه سیو شیلد گان و شهر وند ساده باید انهارو تشخیص بده که با صحبت های من خیلی اسان تر میشه و شهر های محم بازی گیر. اومد
    و بعضی مافیا هستند ک شو بازب میکنند وان میخواند ولی سیو شیلد ن در ساید یک مافیا یارس اولین کسی میشه ک قبولش داره و اگر گذرش در راه کسی که قبولش نکرده باشه بازم میتونه به احتمال زیاد یارش باشه فکت های زیادی این فکت ها برای بازی(پدر خوانده) بود

  2. مهدی خوشحال

    داداش سلام پزشک تو سناریو ناتاشا تا تهش تعداد پونزده نفر چند نفر می‌تونه سیو بده و اینکه تکراری می‌تونه سیو بده یا نه

    1. تا زمانی که به ده نفر برسن دو سیو زیر ده نفر یک سیو
      به هرکس بخواد می‌تونه تکراری سیو بده به خودش یک شب در میون می‌تونه تکراری بده

      1. تعداد سیو میتونه بسته به سلیقه گرداننده عوض بشه.
        میتونه با یه فرمول ساده بر اساس تعداد تعداد سیو بده، بهتر هست تا 8 نفر دو سیو داده بشه و زیر 8 نفر یک سیو.
        و یا میتونه بر اساس تعداد شات‌های شب به علاوه یک عدد ثابت سیو به پزشک بده. مثلا اگر دو شات داشتیم، به علاوه یک = 3 سیو به پزشک میده.

  3. بهناز پالیزبان

    سلام و عرض ادب

    کاملا جامع و آموزنده بود مطالب و بازی رو بهتر یاد گرفتم. امیدوارم در هر سایدی ک قرار میگیرم کاملا مفید باشم و به برد تیمم کمک کنم

    1. خوشحالیم که مطالب سایت برای شما مفید بوده، امیدواریم که از بازی مافیا لذت ببرید.

      1. فکت لایه یک و دو اصطلاح هست.
        به فکت‌هایی که خیلی سطحی هستن میگن فکت لایه یک و دو
        فکت‌هایی که عمیق‌تر هستن و بازیکن‌ها باید بیشتر فکر کنند تا به این فکت‌ها برسن رو میگن فکت لایه 1000 مثلا

      2. نه دیگه، اگر فکت فقط برای رسیدن به هویت یک نفر استفاده بشه میشه سطح یک ولی اگر فکتی برای که با فرض کردن هویت یک شخص بخوای به هویت نفر دیگه‌ای برسی میشه سطح دو. مثلا یکی میگه من اینارو شهر دارم، راجع بعضی‌ها نظری نداده تو کل بازی و حالا فقط دوتا پلیر میمونن که بخواد مافیا بخونه ولی به اونها هم مافیا قطع نمیگه و گردنشون نمیگیره. این شخص توی سطح دو به ارور (خطا) میخوره، چون مثلا ۳ تا مافیا باید باشن که حداکثر به مافیایی دونفر رسیده تازه اونارو هم مافیا ۱۰۰ اعلام نمیکنه.

      3. سلام میشه بازی با ساید مستقل رو هم بزارید مانند جوکر و کیلر و …..

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا