همه نکات بازی با نقش تفنگدار در مافیا

نقش تفنگدار در بازی مافیا

یکی از چالش‌های نقش تفنگدار در مافیا این هست که به چه کسی چه نوع تفنگی باید بدهیم. همیشه بازیکن‌هایی که نقش تفنگدار دارند نگران این هستند که به مافیا تفنگ جنگی ندهند. نقش تفنگدار از جذاب‌ترین نقش‌های بازی مافیا هست که میتونه هم به سود شهر باشه و هم به ضرر شهر. توی این پست قرار هست به شما یاد بدهیم که چطور باید در فاز شب تفنگ بدهید و بر اساس شلیک نفرات چه نتیجه‌گیری‌هایی انجام دهید.

تفنگدار در طول بازی یکسری تفنگ جنگی و مشقی دارد. هر شب میتونه به حداکثر دو نفر تفنگ بده و اون بازیکن‌ها خودشون نمیدونن چه تفنگی دریافت کردند. در طول روز تا قبل از رای‌گیری نفرات میتونن با اعلام اینکه «من تفنگ دارم» تفنگ خودشون رو شلیک کنند. اگر تفنگ جنگی باشه فرد مورد هدف از بازی خارج میشه و باید وصیت کنه. اگر هم تفنگ مشقی باشه اتفاقی نمیوفته. تفنگدار به خودش نمیتونه جنگی بده و اگر خواست میتونه مشقی بده. تعداد تفنگ جنگی و مشقی بستگی به سناریو داره. در بعضی از سناریوها تعداد مشقی نامحدود هست (مثل سناریو ناتو، وسترن و قمارباز) و در بعضی دیگه محدود (کلاسیک پیشرفته). تعداد جنگی معمولا نصف تعداد مافیاها هست البته در ناتو ۱۵ نفره تعداد جنگی سه تا هست.

در بعضی از سناریوها مثل ناتو شبکه سلامت بعد از شلیک تفنگ جنگی، ساید نفر مورد هدف توسط گرداننده اعلام میشه. در سناریوهای دیگه مثل کلاسیک پیشرفته ساید اعلام نمیشه و بازیکن‌ها باید صبر کنند تا با اعلام وضعیت ساید نفر مشخص بشه. نقش مقابل تفنگدار، نقش خرابکار هست. خرابکار در شب دو نفر را خرابکاری میکنه. اگر اون نفرات در روز بعد تفنگ جنگی شلیک کنند، هدف اون‌ها در بازی باقی میمونه و خود فرد شلیک‌کننده از بازی خارج میشه.

چگونه در فاز شب تفنگ جنگی و مشقی بدهیم؟

تفنگدار اگر به صورت اشتباه به مافیا تفنگ جنگی بده این فرصت رو داده تا مافیا بتونه یکی از نقش‌های مهم شهر رو حذف کنه. اگر به یک شهروند اشتباه هم تفنگ جنگی بده، ممکن هست اون شهروند به سمت یک شهروند دیگه شلیک کنه و بازی گره بخوره. بنابراین تفنگ اشتباه دادن میتونه روند بازی رو از مسیر خارج کنه و باعث باخت ساید شهروند بشه.

در سناریوهایی که بعد از شلیک تفنگ ساید خونده نمیشه (مثل کلاسیک پیشرفته)، بهتر هست که در شب یک تفنگ جنگی داده ندید تا با دقت بیشتر در شب‌های بعدی تفنگ جنگی بدید. اما در سناریوهایی که بعد از شلیک ساید خونده میشه (مثل سناریو شبکه سلامت ناتو)، در شب یک حتما و باید تفنگ جنگی داده بشه. به دلیل اینکه اگر تفنگ جنگی در شب یک داده نشه، ساید مشخص نمیشه و شهر عقب میوفته. وقتی که ساید خونده میشه، بعد از شلیک تفنگ گره بازی حل میشه و مسیر بازی به درستی مشخص میشه. معمولا زمان‌هایی که تفنگدار در شب یک تفنگ جنگی نمیده، شهروندها بازی رو میبازن.

کاربرد تفنگ مشقی این هست که بتونیم برای مافیای ذهنی خودمون فکت درست کنیم. اصولا باید تفنگ مشقی رو به مافیاهای ذهنی خودتون بدید تا متوجه بشید که به چه کسی شلیک میکنن. اگر مافیا یار خودش رو تارگت کنه بعد از اینکه تفنگ بهش داده میشه به سمت یارش شلیک نمیکنه و اینطوری میتونید زرگری بین مافیا رو پیدا کنید. اگر هم مافیا شهروند تارگت کنه، معمولا مافیاها در روزهای بعدی تارگت خودشون رو عوض میکنن و تفنگ رو هم بی‌دقت شلیک میکنن. در سناریوهایی که ناتو یا شاهکش وجود داره، برای اینکه ذهن مافیا رو منحرف کنید، میتونید به خودتون تفنگ مشقی بدید. خودتون میدونید تفنگتون مشقی هست و با خیال راحت میتونید شلیک کنید.

نقش تفنگدار در بازی مافیا

به چه کسی تفنگ بدهیم؟

در سناریو ناتو حتما نباید به شهروند تفنگ جنگی بدید. سعی کنید در این سناریو به یکی از دو نفری که با همدیگه ساید گرفتند تفنگ بدید. مثلا فرض کنید بازیکن شماره یک و هشت با همدیگه در چالش هستند و همدیگه رو مافیای قطعی دارند. در این حالت به احتمال خیلی زیاد بین این دو نفر حداقل یک مافیا وجود داره. شما به یکی از این دو نفر تفنگ جنگی بدید تا روز بعد گره بازی بین این دو نفر حل بشه. حتی اگر به مافیا هم تفنگ داده باشید و شهروند رو بزنه، بعدش میتونید اون مافیا رو همون روز اجماع کنید. بعد از باز شدن این گره، میتونید با توجه به موضع‌گیری بقیه بازیکن‌ها، بقیه مافیاها رو هم پیدا کنید.

اگر نخواستید داخل ساید (بین دو نفری که با هم در چالش هستند)، تفنگ بدید، میتونید از رای‌های خروج کمک بگیرید. وقتی کسی رای خروج میده و اون بازیکن از بازی خارج نمیشه، میتونید به اون بازیکن تفنگ بدید تا به همون فردی ک رای خروج داده، فردا شلیک کنه. اگر هم یکسری افراد رای دادن و یک نفر از بازی خارج شده، بهتر هست که به یک نفر که در سایدی نبوده تفنگ بدید تا فردا با توجه به ساید نفر خارج شده، شلیک کنه. در سناریوهایی که خرابکار توی تیم مافیا هست، نباید تفنگدار به شهروند صد بازی تفنگ جنگی بده. به احتمال زیاد شهروند صد خرابکاری شده و با شلیک خودش از بازی خارج میشه.

ناتویی یا شاهکشی نقش تفنگدار

حواستون هم باشه که اگر به صورت واضح تفنگ خودتون رو بدید احتمال خیلی زیاد تیم مافیا متوجه نقش شما میشه و شما رو ناتویی یا شاهکشی میکنه. به این معنی که اگر یک نفر رو شهروند دارید و یک نفر رو مافیا، اگر به اون بازیکن‌ها جنگی و مشقی بدید، همه از جمله مافیاها متوجه میشن که شما تفنگدار بازی هستید. بنابراین باید سعی کنید به صورت واضح به تارگت و کاورهای خود تفنگ ندید و میتونید به کسی که در موردش صحبت نکردید، تفنگ بدید. البته حواستون هم باشه که ممکنه با نحوه تفنگ دادن شما، بقیه حس کنن یک بازیکن دیگه‌ای تفنگدار بازی هست و بهش دیگه تارگت نزنن.

چگونه با نقش تفنگدار در فاز روز بازی کنیم؟

بعضی از بازیکن‌های تیم مافیا به دلیل نحوه بازیشون معمولا با رای از بازی خارج نمیشن و برای اینکه بتونید این بازیکن‌ها رو از بازی خارج کنید باید از تفنگ استفاده کنید. وقت‌هایی هم که بعد از زدن تفنگ، ساید نفر خونده میشه، تفنگ میتونه یک روز بازی رو جلو بندازه و گره بازی رو باز کنه. حالا فرض کنید تفنگدار روز اول اجماع بشه و دیگه تفنگی توی بازی نباشه. توی این حالت بازی برای شهروندها سخت میشه. تفنگدار باید سعی کنه مشکوک بازی نکنه. چون تو این حالت همه به تفنگدار تارگت میزنن و دیگه نمیتونه شهر و مافیا خودشو پیدا کنه. تفنگدار نیازی نیست که تو دل همه شهروندها بره. بنابراین میتونه کم تارگت بزنه و با احتیاط تارگت‌هاشو مشخص کنه تا احتمال اشتباهش پایین بیاد.

بعضی وقت‌ها بازیکن مافیایی که تفنگ گرفته، در طول روز از تفنگ خودش استفاده نمیکنه. اصطلاحا تفنگ رو میس (Miss) میکنه. به این دلیل که حس میکنه تفنگش جنگی هست و نمیخواد گره بازی باز بشه. تو این مواقع تفنگدار باید بفهمه که این بازیکن مافیا هست و میتونه گردنش بگیره. در سناریوهایی که ساید بعد از شلیک خونده نمیشه، بعد از شلیک نباید کسی رو اجماع کنید و تا روز بعد صبر کنید که ساید نفری که از بازی خارج شده، خونده بشه. اسنایپر هم تو این مواقع نباید شب شلیک کنه تا استعلام فردی که با تفنگ از بازی خارج شده مشخص بشه.

جمع‌بندی

از چالش‌های نقش تفنگدار این هست که که چه زمانی و به چه کسانی تفنگ بدهیم. در سناریو شبکه سلامت ناتو حتما باید در شب یک تفنگ جنگی بدید. در این سناریو بهتر هست که داخل ساید (دو نفری که در چالش هستند) تفنگ جنگی داده بشه تا گره بازی باز بشه. زمانی که نقش خرابکار در بازی هست، شما نباید به شهروند صد بازی تفنگ جنگی بدید، چرا که به احتمال زیاد اون بازیکن خرابکاری شده. تفنگ مشقی برای مافیاهای ذهنی هست و شما میتونید با تفنگ مشقی زرگری بین دو تا مافیا رو در بیارد. همچنین تفنگ مشقی باعث میشه که فکت برای مافیا بودن یک نفر ایجاد بشه و بتونید با فکت بیشتری فردی رو تارگت کنید. وقتی که ساید بعد از شلیک خونده نمیشه، بازیکن‌ها نباید رای بدن و اسنایپر هم نباید شلیک کنه تا استعلام اون فرد مشخص بشه.

به نظر شما چه نکته‌ای در مورد نقش تفنگدار در مافیا وجود داشت که ما توی این پست بهش اشاره نکردیم؟

4 دیدگاه دربارهٔ «همه نکات بازی با نقش تفنگدار در مافیا»

    1. بله، تفنگدار میتونه به خودش تفنگ مشقی بده، البته ما داخل بات تعریف کردیم که نتونه تفنگ مشقی رو به خودش بزنه، چون همه متوجه میشن تفنگدار هست.

    1. بله، بعد از شلیک هر تفنگی، روز ادامه پیدا میکنه. فرق مشقی با جنگی این هست که وقتی مشقی زده میشه، هیچ کسی از بازی خارج نمیشه.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

به بالای صفحه بردن